Crowdfunding – z połączenia angielskich słów crowd – tłum i funding – fundowanie, czyli finansowanie społecznościowe to bardzo popularna metoda na rozkręcenie nowego biznesu, wynalazku czy też projektu. Bardzo często zdarza się, że ktoś ma świetny pomysł i wiedzę jak go wykonać oraz niesamowity zapał, żeby zrealizować, niejednokrotnie wielkie marzenie, ale brakuje mu funduszy. Wtedy z pomocą przychodzą portale do takich właśnie zbiórek społecznościowych.
Prekursorem takich zbiórek był zespół Marillion, któremu w latach 90 tych fani zasponsorowali trasę koncertową. Później zaczęły powstawać liczne portale, na których można założyć zbiórkę na przeróżne projekty: gry planszowe i komputerowe, aplikacje i gadżety związane z telefonami, oprogramowanie komputerowe, albumy muzyczne. W 2009 ruszył Kickstarter, który w tej chwili jest największą taką platformą. Sfinansowano tam już 11 tysięcy udanych pomysłów, pieniądze przeznaczyło 11 milionów użytkowników, a fundusze wpompowane w biznesy to ponad 2,5 miliarda dolarów.
Jest to doskonała metoda na start w biznesie dla młodych, zdolnych, pomysłowych ludzi, którym nie brakuje pomysłów.
Co zatem zyskują osoby wspierające taki projekt?
Najczęściej twórca daje swoim fundatorom zniżki na zakup gotowego produktu lub po prostu gotowy produkt za darmo. Wszystko to zależy od wysokości wpłaconej kwoty i umowy pomiędzy twórcą a współtwórcą.
Dla fanów jakiejś idei, samo otrzymanie gotowego produktu przed pozostałymi konsumentami i bycie testerami oraz tak naprawdę współautorami sukcesu to już ogromna nagroda. Pieniądze zgromadzone w takim serwisie są bezpieczne. Gwarantuje on zwrot zainwestowanych środków, w razie ewentualnego niepowodzenia przedsięwzięcia.
Natomiast twórcy projektów zyskują nie tylko pieniądze na ich realizację. Mają od razu rzeszę swoich finalnych konsumentów, a dzięki ich uwagom mogą wpaść na kolejne pomysły związane ze swoją branżą, co skutkuje szybkim rozwojem ukierunkowanego biznesu.
Jest to jednocześnie reklama i test rynkowy danego produktu. Zatem, za te same pozyskane pieniądze można swój pomysł wcielić w życie, a także szeroko go rozreklamować wśród entuzjastów, którzy na pewno chętnie opowiedzą o nim dalej w mediach społecznościowych.
Crowdfunding to doskonałe narzędzie dla pasjonatów, chcących podzielić się swoim pomysłem z innymi oraz dla pasjonatów, którzy z drugiej strony chcą współtworzyć coś w czego powstanie wierzą.